

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogisen toiminnan kuvausten pohjana on käytetty Uudet Lukutaidot -kehittämishankkeessa julkaistuja varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hyvän pedagogisen toiminnan kuvauksia. Toiminnan kuvausten tavoitteena on kuvata hyvää pedagogista toimintaa, jolla edistetään lasten tieto- ja viestintäteknologista osaamista, medialukutaitoa ja ohjelmointiosaamista Varhaiskasvatussuunnitelman (2018), Esiopetuksen opetussuunnitelman (2014) ja Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman (2021) perusteiden mukaisesti. Toiminnan kuvaukset rakentuvat kumuloituvasti siten, että esiopetuksessa jatketaan varhaiskasvatuksen kuvausten mukaista toimintaa ja syvennetään sitä.
Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) tarjoaa hyviä välineitä toteuttaa Satakieli-pedagogiikkaa. Satakieli-pedagogiikka on hämeenlinnalainen tapa toteuttaa varhaiskasvatusta, jossa keskiössä ovat lapsen osallisuus ja toimijuus sekä monipuolinen ja elämyksellinen toiminta (ks. Hämeenlinnan varhaiskasvatussuunnitelma 2019). Monipuolinen ja pedagogisesti rakentuva, tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävä toimintakulttuuri luo mahdollisuuksia erityisesti elämyksiä tuottavalle ja lapsen osallisuutta mahdollistavalle varhaiskasvatukselle.

TVT PEDAGOGIIKASSA
TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGINEN OSAAMINEN
OHJELMOINTIOSAAMINEN
MEDIALUKUTAITO